Eraikuntza eta obrak

Ihobe Eusko Jaurlaritza

MEBITA

NAHASKETA BITUMINOSO EPELETAN FRESAKETA-MATERIALA BERRERABILTZEA, ERREPIDEAK BIRGAITZEKO

Euskadik, 2013an, 83.000 tona hondakin baino gehiago sortu zituen errepideak berritzeko fresaketetan sortutako nahasketa bituminosoei dagokienez. Gaur egun, obra-lizitazio gehienetan, partida bat jasotzen da fresatutako materiala zabortegira eramateko eta hondakinaren kudeaketa eraikuntza-enpresetara bideratzeko. Enpresa horiek balio txikiagoko aplikazioetan berrerabiltzen dituzte, eta zabortegian ere uzten dituzte. Nahasketa bituminosoen material fresatuak errepideen eraikuntzan erabil daitezke berriro, nahasketa bituminoso berrien osagai gisa edo material pikortsu gisa. Azken urteotan, fresatzeko bi aplikazio (tenplaketan) baino ez dira egon Euskadin, eta beste hainbeste Estatuan, baina ez da ohiko praktika gisa ezartzea lortu.

CAMPEZO enpresa-taldea da MEBITA proiektuaren buru, eta bertan parte hartu dute GIPUZKOAKO FORU ALDUNDIAK, CIESM-INTEVÍA azpiegitura zibileko ingeniaritzak eta ASFALTIA asfalto-enpresak, zeina CAMPEZU taldekoa baita.

CAMPEZO
HELBURUAK
  • Errepide-tarte gehiago eraikitzea, zahartutako errepideen fresaketaren ondoriozko materialen % 80rainoko gehikuntzarekin eta obra-zuzendaritzek eskatutako prestazio teknikoekin.
  • Errepideetarako emultsio bituminosoa (100 ºC-tik beherakoa) duten nahaste bituminoso epeletan fresaketak erabiltzearen ingurumen-parametroak zehaztea.
  • Aplikazioak irauten duen bitartean ingurumenak jasaten duen eragina beroan egindako nahasketena baino txikiagoa dela egiaztatzea, baita materialen eta energiaren kontsumoa literatura teknikoan iragarritakoaren antzekoa dela ere.
  • Teknika- eta ingurumen-jardunbide egokien protokoloa lortzea.
EMAITZAK
  • Tenplaketan egindako nahasketa bituminosoek, emultsioarekin eta material fresatuarekin eginek, ezaugarri fisiko eta mekaniko egokiak dituzte trafiko ertain eta baxuekin errodatze-geruza gisa erabiltzeko.
  • Urarekiko sentikortasunarekiko portaera pixka bat txikiagoa nahasketa-tipologia horretan, beroko nahaste bituminosoekin alderatuta, prozesuan ura dagoelako.
  • Fabrikazio-tenperatura baxuagoagatik aglutinatzailea gutxiago zahartzen denez, tenplaketako nahasketak deformagarriagoak dira.
  • Emultsioarekin eta fresatzeko materialarekin egindako nahasketa epelen zurruntasun-modulua beroko nahasketen ordena berekoa da, nahiz eta horien kohesioa pixka bat txikiagoa izan.
  • Probetak fabrikatzeko metodo osagarriak definitzea, bai eta trinkotze birakariaren eta inpaktu bidezko ohiko trinkotzearen arteko baliokidetasuna ere.
ONDORIOAK
  • Nahaste bituminoso epelak beste alternatiba bat dira zirkulazio-intentsitate ertain eta baxuko errepideetarako ezaugarri tekniko egokiak dituzten nahaste bituminosoak egiteko.
  • Horrez gain, nahaste horiek ingurumen-abantailak dituzte, fabrikatzeko eta obran jartzeko tenperatura baxuagoa dutelako; izan ere, 100 ºC inguruan fabrikatzen dira, beroko nahasketak baino 60 ºC gutxiago gutxi gorabehera.
  • Nahaste epelek erregai gutxiago kontsumitzen dute fabrikazio-tenperatura baxuagoa dutelako; horregatik, berotegi-efektuko gas (BEG) gutxiago isurtzen dute eta, gainera, hondakin bat berrerabiltzeko aukera ematen dute, alegia, errepide zahartuetatik datorren fresaketa-materiala, bestela zabortegira bideratuko litzatekeena. 

INGURUMENEKOA

TEKNIKOA

EKONOMIKOA

KOMERTZIALA

MERKATUAN

KOLABORATZAILEAK