Eraikuntza eta obrak

Ihobe Eusko Jaurlaritza

GRAFRA

ERREPIDEKO FRESAKETETATIK ETA AGREGAKIN SIDERURGIKOETATIK LEGAR-ZEMENTUA LORTZEA

ASFALTADOS OLARRAk, sektoreko gainerako enpresek bezala, errepideetako fresaketen bolumen esanguratsua sortzen du, eta, balio handiagoa ematea ahalbidetzen duen araudia egon arren, % 15eko berraprobetxamendua baino ez da lortzen, batez ere nahasketa bituminoso berrien zati gisa. Gainerako % 85a zabortegira bideratzen da. Bide-zoruak mantentzeko enpresen arazo orokortu bat da, eta erabat estrapolagarria da nazio-mailan; izan ere, erabileraren bideragarritasuna frogatu bada ere, ez dira behar adina kontrol egin edo kontrolak ez dira egin materiala naturalarekin alderatzeko.

Obra zibilaren eraikuntzaren egoera orokorraren barruan, non ertzak nabarmen murriztu baitira, azpiegitura publikoek eta, bereziki, bide-azpiegiturek osatzen dute sektorearen eskariaren zatirik handiena. Gainera, agregakinen erreserba naturalak agortzearen ondorioz, haien erabilgarritasuna handitzeko alternatibak bilatu behar dira, eta horretarako proiektu eta ikerketa ugari egiten ari dira, agregakin naturalak sektore desberdinetako agregakin birziklatuekin ordezkatuz.

GRAFRA proiektuaren buru ASFALTADOS OLARRA enpresa izan da, zeina asfaltatzearen sektorean aditua baita, eta elkarlanean aritu da TECNALIA zentro teknologikoarekin.

ASFALTADOS OLARRA
HELBURUAK
  • Errepideetako zoru-materialetan balorizazio-aukera eraginkorra lortzea, zabortegian uzten diren errepideko fresaketak eta hondakin siderurgikoak minimizatu ahal izateko.
  • Aurreikusitako aplikazioetarako materialaren funtzionamendu- eta ingurumen-jarduera egokia frogatzea, proiektuaren faseetan zehar ebaluazio-, azterketa- eta hobekuntza-prozesu iteratibo batean oinarritutako lan-metodologia batetik abiatuta.
  • Siderurgia-sektoreko hondakinetatik eta bide-zoruen berrikuntzatik abiatuta, legar-zementuzko produktu berriak garatzea.
  • Lurzoru-zementuzko irtenbide jasangarriago baten prozesua industrializatzea.
  • Azpiegituren sustatzaileentzako kostuak murriztea, birziklatutako hondakin agregakinen prezioa txikiagoa delako, bai eta enpresentzako ere, zabortegietan hondakin kopuru esanguratsuak uztea saihesten delako.
EMAITZAK
  • Aztertutako hondakinen karakterizazio fisiko-mekanikoa eta kimikoa, agregakin natural baten karakterizazioaren aldean gorabehera aipagarririk izan gabe.
  • Legar-zementuzko probeta esperimentalak; konpresio sinplearekiko erresistentziaren emaitzak guztiz pareka daitezke osagai estandarrekin egindako nahasketen emaitzekin.
  • Eskala errealeko pilotua, gorabehera aipagarririk gabe egina eta instalatua; haren bilakaera aztertzen ari gara oraindik.
  • GRAFRA proiektuaren zehaztapen teknikoen dokumentua, legar-zementuzko geruzetarako ekarpen-agregakin gisa balorizatzeko.
  • Kontsulta-inprimakia EOTAri aurkeztea, hau da, Eraikuntzako Produktuen Erregelamenduan ezarritako eraikuntza-produktuen Ebaluazio Teknikorako Europako Erakundeari.
  • Legar-zementuaren tona bakoitzeko 6,8 kg CO2 gutxiago isurtzea, harrobitik datozen agregakin naturalen ordez agregakin siderurgikoak eta errepideko fresaketak erabiltzean.
ONDORIOAK
  • ASFALTADOS OLARRA enpresaren instalazioetan ezarritako eskala errealeko legar-zementuzko geruzen pilotuaren bilakaerak aukera ematen du ondorioztatzeko erabilitako eta balorizatutako hondakinak, hasieran, egokiak direla egiturazko zoruetarako legar-zementuzko geruzetan erabiltzeko proposatutako ehunekoetan.
  • ASFALTADOS OLARRAk harremanak ezarri ditu GRAFRAn planteatutako irtenbideetan interesa duten eragileekin, etorkizunean agregakin siderurgikoaren hornidura ziurtatzeko. Era berean, aldez aurretik IHOBErekin eta Bizkaiko Foru Aldundiarekin harremanetan jarri gara proiektuaren planteamenduaren berri emateko eta proiektuaren aldez aurreko bideragarritasuna ebaluatzeko. Sektoreko preskriptoreak eta eragile garrantzitsuak ere tartean sartzea aurreikusita dago, udalak eta Bide-zoruen Mahaia barne.
  • Zepen dentsitatea handiagoa da agregakin naturalaren dentsitatearekin alderatuta, eta horrek kostu handiagoa dakar garraio-, pilaketa- eta instalazio-prozesuetan. Bestalde, fresaketa-hondakina homogeneoa ez zenez, aurreikusi gabeko egokitzapena egin behar izan zen, eta instalazioa egokitu behar izan zen.

INGURUMENEKOA

TEKNIKOA

EKONOMIKOA

KOMERTZIALA

MERKATUAN

KOLABORATZAILEAK